Muziek verkopen is niet genoeg

Ieder voordeel hep z’n nadeel.
Dat jij (‘de muzikant’) door de technologische ontwikkelingen:
…geen dure studio meer hoeft te betalen;
…geen videoclip-bureau meer hoeft op te zoeken;
…geen distributeur nodig hebt om je plaat aan de man te brengen;
…en geen marketingbureau nodig hebt om je naam bij je doelgroep te krijgen, betekend nou niet dat het makkelijker is geworden om van de muziek te leven.

Juist nu langzaam de ‘politieke-democratie’ zijn intreden in de muziek doet, de muziekliefhebber kan veel beter zijn stem laten horen dan ooit tevoren, is het essentieel een goed partij-programma te hebben liggen. Duidelijke punten waar je voor staat zodat je zorgt dat je opvalt.
Muziek is de basis, maar de muziek alleen is niet voldoende om bekendheid of geld te genereren.

Hoe onderscheidt jij je als band/muzikant in de moordende concurrentie? Een paar tips voor je mindset.

Onderschat de kracht van het concept niet
Viva La Fete (mode), Blue Man Group (spreekt voor zich), Kyteman (hiphop orkest) zijn allen voorbeelden die hun concept etaleren of zelfs bekend zijn geworden door hun concept. Men sprak in deze gevallen meer over de bijzonderheden dan inhoudelijk de muziek. Wat niet wil zeggen dat het een hoop fans voor de muziek heeft opgeleverd!

Trap niet in de valkuil dat je muziek zichzelf verkoopt
Dat doet het namelijk niet. Ga daar van uit. Er zijn legio voorbeelden te vinden van pretentieuze bands die ijdel genoeg zijn/waren maar geen steek verder in hun carriere komen/kwamen. Het is heel hard werken en heel goed nadenken over wat je bijzonder maakt ten opzichte van andere bands.

Zorg voor continuïteit in je idee
Als creatieveling ga ik er gemakshalve vanuit dat het wel snor zit met je voor het verzinnen van goede concepten. Als dit eenmaal lukt, en na een test blijkt het ook een goed idee te zijn, zorg dan voor continuïteit. Te veel goede ideeën worden niet lang genoeg uitgevoerd om enig effect te creëren.

Spin-offs
Muzikaliteit heeft niet alleen ‘muziek’ als eindproduct. Een project als 4×4 is een goed voorbeeld van een onwijs interessante spin-off. Vier creatievelingen gaan in vier middagen een oplossing bedenken voor een moeilijk probleem wat niet uit hun vakgebied komt. Niet alleen de oplossingen kunnen geld opleveren, je bekendheid als muzikant kun je ook verder uitbuiten.

Om je wat stof tot nadenken te geven over hoe andere muzikanten extra aandacht c.q. geld genereren:

  • Family Force 5 maakt een ‘limited edition’ t-shirt van de maand. Ze bieden dit aan hun fans aan en iedere maand is er weer een beperkt aantal nieuwe.
  • Wil Deynes maakte ‘custom made love songs’ tijdens Valentijn met persoonlijke boodschappen of namen erin verweven.
  • Ari Hest releasde een jaar lang ieder week een song en liet vervolgens zijn fans stemmen op de beste. In allerlei vormen kan je versies kopen of je abonneren op deze wekelijkse songs.
  • Dichter bij huis. RubyQ was de eerste Nederlandse band met een eigen kledinglijn. Leverde veel aandacht op (onder meer specials in NRC NEXT, Blend, Elle Girl).
Show CommentsClose Comments

2 Comments

  • Martijn Crama
    Posted juli 5, 2009 at 3:09 pm 0Likes

    inderdaad, geldt ook zeker voor beeldend kunstenaars Tijmen…

    een team is niet persé de oplossing voor het continuïteitsprobleem
    ik word te vaak als manager van een band gevraagd omdat ze denken dat ik dan dingen van ze overneem… (luiheid)

    continuïteit begint bij jezelf 😉

  • AMBROZIAC (tijmen)
    Posted juli 5, 2009 at 2:04 pm 0Likes

    mee eens.

    veel band-imago´s zijn te vaag om een ´sticky meme´ te plaatsen bij publiek. Dit geldt ook voor beeldend kunstenaars. En, je moet eerst weten WAT jou uniek maakt.

    worstel ik zelf ook mee, vooral het continuïteits-stuk.
    ik zou zelf graag in een team werken, zodat ieder kan doen waar hij of zij goed in is. Dan voorkom je amateurisme en slordigheid en kan je beter projecten voortzetten, en heb je een groter (web-)netwerk om je memen in te zaaien..

Leave a comment