Bandcamp verdient het

Bandcamp wordt gezien als een mogelijke opvolger van het succesvolle MySpace om als artiest jezelf te profileren en op de kaart te zetten. De visuals van Bandcamp zijn een stuk eleganter dan die van MySpace, maar vooral de ‘usabilty’ wordt geroemd. Je hebt als artiest een legio aan keuzemogelijkheden hoe je jouw muziek aanbiedt aan de internettende wereld. Free downloads, downloads in ruil voor een mailadres, betaalde downloads, bepaalde tracks wel of niet downloadable en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vanmorgen ontstond er geroezemoes. Deze dienst werd gratis aangeboden, maar nu komt Bandcamp met de volgende blogpost: It’s a Business Model! Gaan we een geweldige service verliezen aan commercie? Wat gaat er precies veranderen?

We duiken erin.

Wat wordt er door Bandcamp precies bekend gemaakt?

[…] we’ll soon begin doing a revenue share on Bandcamp sales. Here’s how it will work: Bandcamp’s share will be 15% of each transaction, dropping to 10% as soon as your all-time sales exceed $5,000 USD. […] The basic service will remain free. Bandcamp only makes money when you make money.

De reacties op de Bandcamp site zijn nagenoeg unaniem: jullie service is ‘GREAT’ en we willen er graag een deel van onze opbrengsten voor teruggeven.

In NL-Twitterland is er een (felle) discussie die wordt aangezwengeld door Erik Zwennes, Twitter-hippie Pim van de Werken gaat daar hard tegen in:

Waar de discussie feitelijk overgaat is dat Bandcamp mensen naar binnen lokt met ‘gratis’, en als het genoeg naamsbekendheid heeft gegenereerd plotseling komt met een businessmodel die betaalt zal moeten worden door de artiest. Volgens Erik gaan mensen hierop afhaken.

Een korte analyse: Bandcamp springt uit z’n voegen door het succes en kan waarschijnlijk de serverkosten niet meer ophoesten. Zoals Bandcamp zelf al eerder aangaf, was het van begin af aan al van plan om ‘ooit’ te komen met een business model. Nu de tijd rijp is, communiceren ze dit met ruimte voor feedback. Zoals in het begin al geconstateerd, lijkt de artiest hier graag voor te willen betalen.

Want het belangrijkste basis element blijft ‘gratis’ bestaan. Bandcamp blijft een gratis promotietool die ook nog eens mooi is vormgegeven én maximale keuzevrijheid genereert voor de artiest. Verdien jij geld? Verdient Bandcamp een heel klein beetje mee.

Al met al lijkt een grote groep achter deze beslissing te staan in de verdere discussie over Bandcamp. Erik draait in deze discussie ook wat bij. Spotify passeert nog even de revue, want er blijven vraagtekens opduiken over de enorme kosten die wereldwijde, populaire gratis services wel niet moeten maken om hun dienst te kunnen leveren. Hoe verdient gratis zich terug op zo’n grote schaal?

Vooralsnog denk ik dat Bandcamp alleen nog maar groter gaat worden en verder gaat groeien. Het ontwikkelingsteam achter Bandcamp luistert goed naar de wensen van artiest en muziekliefhebber, en kan MySpace morgen al verslaan door een handige optreedagenda toe te voegen aan hun functionaliteiten (iets wat nu nog mist). Zo zou iDeal ook een mooie toevoeging zijn voor de betalingsopties, waar je nu alleen maar met PayPall accounts kan betalen.

Mocht je toch gebruik willen maken van al het goede wat gratis Bandcamp biedt, maar je wilt geen 15% afdragen voor verkoop? Dan houdt niemand je tegen om op je eigen website de distributie van je plaat te regelen.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment