Krach: op weg naar een album (6)

De band Krach was in volle gang richting hun albumrelease. Vanaf het begin van dit proces monitor ik het release proces vanuit management ogen op deze blog. Wat moet er geregeld worden, en hoe pakken we dit aan?

[Aflevering 1: preproductie en albumplanning]
[Aflevering 2: in de studio en nadenken over de release]
[Aflevering 3: de bandnaam veranderen]
[Aflevering 4: release & design plannen]
[Aflevering 5: de Kompakt Disk release en steeds meer aandacht]
[Aflevering 6: de platenmaatschappij komt om de hoek kijken]

Vanaf aflevering 5 is de behoorlijke reuring rondom Krach omgeslagen in steeds meer aandacht van pers en industrie. Maanden verder blik ik terug op een zeer spannende maand: december 2010. Boekingskantoor is gekozen, de labels trekken aan m’n jasje. En airplay op de nationale radio nummer 3 wordt er ook niet minder op nu Krach Serious Talent is. Eurosonic én Noorderslag staan op het agenda. Wat gebeurt er?

De prille samenwerking met het strak georganiseerde en professionele Friendly Fire leert ons direct dat de aandacht voor Krach groeit. Zomerfestivals kloppen op de deur, en Roel (boeker Friendly Fire) wil een album release showtour doen. Het plan: klein aantal zalen, in de kleine/kleinste zaal, verspreid over het hele land.

In de maand november zeg ik nog stoer tegen de jongens dat we het zeer waarschijnlijk zonder label gaan doen. ‘Het’ is in dit geval: de plaatrelease. Het albumdesign is afgerond. De planning ligt klaar. De offertes voor het drukken zijn doorgenomen. Morgen, op z’n laatst eind van de week, zet ik de persen aan het werk voor het drukken. Na deze rustgevende gedachten belt niet veel later 3voor12 op.

Na de KD-release is het enthousiasme niet minder rondom de band geworden. De show staat als een huis en het debuutalbum wordt geprezen door de 3voor12-journalisten en hun team. Het enthousiasme spat er van af, en er wordt een voorstel gedaan. 3voor12 wil Krachs clubshow tour ‘Presenteert’ maken, wat inhoud dat 3voor12 aandacht geeft op radio en internet voor deze shows. “Maar hoe staat het ervoor met een label?”, vraagt 3voor12 zich af. Want externe partijen zijn nou eenmaal gevoelig voor het geloof van andere externe partijen.

Toevalligerwijs wordt er op dezelfde dag nog vergaderd tussen PIAS en 3voor12. PIAS, het label wat Krach twee keer toe heeft verteld niet te willen samenwerken. Toenmalig labelmanager Bram Nieskens ging helemaal voor de band, maar kon de anderen binnen “Speel Het Opnieuw Sam” niet voldoende overtuigen. Dus waarom nu wel?

In de meeting tussen 3voor12 en PIAS wordt het dreigende starten van de persen bij Krach in de groep gegooid. Leon Happé (de nieuwe ‘baas’ van de muziekafdeling Benelux van PIAS) krijgt het benauwd en belt mij direct, diezelfde avond nog, op.
Ik beloof hem even te wachten met persen. Even.

Onderhandelen is pokeren
De week voor dit telefoontje drink ik zeer gezellig een kop thee met Cedric van Snowstar. Hij verdient zijn sporen met I Am Oak en Kensington. Mensen met wie hij samenwerkt zijn vol lof over zijn harde werken, en ik merk ook direct dat ik klik met Cedric. Wat volgt is een bijzonder(e) goede aanbieding.

Een dag later zit ik aan tafel met Leon om ook te luisteren naar zijn aanbieding. Ik heb tijdens het gesprek wel ‘wisselgeld’, want het wordt merkwaardig als ik de afwijzingen van eerder het jaar op tafel leg. Waarom nu opeens wel?
Wat volgt is een vlugge onderhandeling want haast is geboden. We besluiten om al handsfree bellend in de auto door te gaan met onderhandelen, omdat we er na 2,5 uur niet uitkomen. ’s Avonds ligt er een deal waar we beide content mee kunnen zijn. Althans, dat dacht ik.

Gelukkig zeg ik Leon dat ik er nog een nachtje over slaap.

Ik schud de kaarten opnieuw en Leon is daar alles behalve blij mee. Hoe prettig ik de gesprekken ook vindt met Leon, onze wensen liggen te ver van elkaar af. Ik bedank hem voor de tijd en moeite.

Goedbedoelde adviezen van derden krijg ik per telefoon tot me. Maar met de afwijzing van PIAS op zak wil ik me weer naar Cedric wenden en eventuele mogelijkheden bij Rough Trade. Het is tijd om door te pakken, de Krach-trein stopt niet.

En wat valt er nog de volgende ochtend in de mailbox? Een voorstel van PIAS waarin mijn wensen weerspiegelen.

Onderhandelen is pokeren inclusief het bekende bluffen. De andere partij legt namelijk nooit zijn kaarten op tafel, en is als commerciële onderneming opzoek naar het beste (bedrijfs)resultaat. En terecht: de pijp moet roken.

Krach tekent uiteindelijk een pracht deal met PIAS. Belangrijke overweging uiteindelijk vond ik de kracht van het keurmerk ‘PIAS’, de artiestenstal, de enthousiaste mensen met in het bijzonder de perspromotor. Daarbij krijg ik alle ruimte om de gekozen koers te varen en de planning aan te houden die lag.

De samenwerking heeft Krach naar een volgende fase getild. Onderhandelingen zijn pittig, maar sinds het inkt is opgedroogd, is iedereen ontzettend blij met de keuze voor PIAS.

In de volgende aflevering meer over de aanloop naar de release in de samenwerking met Krach en label PIAS.

Om af te sluiten een paar ervaringen op een rij:

  • Slaap altijd een nachtje voor je iets tekent.
  • Weet wat je wilt.
  • Het draait om business in de business. Persoonlijk kan je nog zo goed klikken, het gaat om inhoud.
  • Alles is onderhandelbaar. Alles.
  • Vraag altijd advies voor een frisse blik. Heb ik ook gedaan.

Show CommentsClose Comments

1 Comment

  • Léon HP
    Posted maart 9, 2011 at 10:09 pm 0Likes

    Goed man! Dat je die gast zo bij z’n neus had..

Leave a comment