Hoe maak je als muzikant gebruik van social media?

Dat is de vraag die door de Popunie aan mij werd gesteld voor een interview in hun blad Speaker. Mijn hele visie op hoe je als muzikant social media inzet vind je in dit integraal overgenomen artikel.

Lees meer over het gebruik van social media als marketingtool, veel gemaakte fouten en hoe je opvalt op het grote onuitputtelijke internetpodium.

Hoe kan je als (amateur) muzikant het beste gebruik maken van social media?
In het woord ‘social media’ zit de beste aanpak al genesteld: sociaal zijn. Social media is niet bedoeld voor reclame makers of keiharde marketeers. Het is een online plek met een potentieel enorm netwerk die je kan activeren door ‘sociale relaties’ aan te gaan.

Als muzikant probeer je naast sympathie voor je muziek ook vooral sympathie voor jou als persoon of band op te wekken. Door gewoon jezelf te zijn en dit te delen met de online wereld.

Wat is volgens jou momenteel het meest bruikbare social media voor muzikanten?
Bandcamp is helemaal up and coming. Zij zijn op dit moment een van de weinige platforms die zowel heel goed luisteren naar de muziekgebruiker als de muzikant, en dit vertalen in een simpele en vooral makkelijk te delen muziek-page. 2011 wordt het jaar van Bandcamp. Daarnaast is Twitter nog steeds een verbluffende katalysator voor je netwerkmogelijkheden en het bereiken van je potentiële fans. Een voor mij nieuw fenomeen is Flattr.

Wat is één van de meest gemaakte fouten?
Teveel en alleen maar over jezelf schreeuwen en daarmee internet als een eenrichtingsverkeer weg zien. Juist het promoten van of oprecht interesse tonen in anderen is ‘sociaal’ internetten. En een fout is teveel focussen op het muziekstraatje. Soms kunnen andere interesses je matchen met mensen online, waarna je muziek gaat opvallen.

Heb je nog tips voor (amateur) muzikanten die gebruik maken van social media?
Ga van een aantal bands/muzikanten die jij goed of leuk vindt, kijken hoe zij zich online gedragen. Hoe zetten ze hun internettools in? Welke content delen ze, en waarom vinden mensen het leuk?

Zijn de veranderingen van MySpace volgens jou positief of negatief? Waarom?
Wat mij betreft is MySpace dood. Een prachtvoorbeeld in hoe gebruiksgemak een platform kan breken. Toverwoord op internet (en eigenlijk ook in de analoge wereld) is: keuze. Ik wil als gebruiker maar ook als consument zelf kunnen kiezen hoe ik mijn muziek consumeer, deel, aanbiedt, verkoop, weggeef en in welke vorm ik dit doe. MySpace heeft naast een beroerde layout maar weinig kaas gegeten van het aanbieden van keuzes, en het hele sociale aspect is verdwenen op de site. Wie neemt die vriendjes en vriendenverzoeken nog serieus, laat staan de grote reclame-plak-zuil van obscene bandjes die je muziek ‘heel erg diggen’ en vervolgens een poster van 600px op je profiel achterlaten. Erg ‘sociaal’.

Welk social media kun je het best voor marketingacties inzetten?
Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Niels Aalberts (EHPO) is een goede marketeer, maar weet dit goed te ‘verbloemen’ in zijn social media inzet. Op Twitter roept hij tekenaars op om illustraties te maken voor zijn aanstaande boek. Mensen zien graag hun werk in een boek verschijnen, en ik hoef de marketing waarde niet uit te leggen van een veelvoud aan tekenaars die over dit boek gaan Twitteren met ‘hun’ illustratie. Kortom, er is een dunne scheidslijn waarbij je voorzichtig moet zijn in reclame uitingen. Als je reclame gaat maken door gebruik te maken van je online social netwerk, zorg dan ervoor dat er minstens dialogen of andere vormen van sociaal gedrag aan vooraf gaan.

Hoe val je als individuele (amateur) band/act op binnen het oneindige internet?
Door je eigen (kleine) groepje mensen te vinden. En dat doe je door donders goed te weten wie je bent, wat je te bieden hebt, en wie daar wellicht op zit te wachten. Ik heb een hekel aan schaapgedrag en juich tegen de stroom in zwemmers toe. Seth Godin zei ooit: “Search for the edges”. Of nog mooier: “Being safe, is risky”. Wanneer je durft anders te zijn, zal het oneindige internet dit ook oppakken om zich mee te identificeren of dit met andere te delen.

Welke (amateur) band/act heeft promotioneel de zaken zo goed voor elkaar dat andere muzikanten hier een voorbeeld aan kunnen nemen?
Pim van de Werken vind ik een erg goede internetgebruiker. Vooral voor zichzelf als muzikant/producer/criticus.

Wat is volgens jou op dit gebied het toekomstscenario?
Glazen bol kijken ben ik niet zo goed in. Als ik een gok doe, denk ik dat social media op zoek gaat naar de verdieping. Niet meer het flitserige of het inhoudloze ‘liken’ van content maar meer naar kwaliteitsrelaties.

Show CommentsClose Comments

8 Comments

  • Bezjan fahimi
    Posted mei 6, 2014 at 11:47 pm 0Likes

    Ik ben een afghaanse jonge en ik ben 15 jaar ik ben al een tijdje met music bezig maar niet met nederlandse music maar met afghaanse music ik wil graag weten wat jullie ervan vinden als jullie het goed vinden kunnen jullie op me youtube acount abonneren als je op deze link klikt dan heb je een liedje van me http://youtu.be/Vr8MhbXiFfY en dan kan je gelijk abonneeren en ik hoop dat jullie et iest vinden ik ben zelf bezig met nog paar liedjes want optredens geef ik al

  • Trackback: Ensembles en social media
  • Giedo Lavenns
    Posted maart 3, 2013 at 1:42 pm 0Likes

    Ik probeer mijn eigen gemaakte muziek op my space te krijgen,mijn foto staat op mijn profiel.
    Maar mijn eigen liedjes acapella en op de mondharmonica in bluesharpC weet ik niet hoe ik op my space moet zetten.                                                          Wie kan me mailen hoe ik het alsnog kan plaatsen op my space?
    Alvast bedankt     Giedo
     
    Op Soundcloud is het dan wel gelukt,en wou er vandaag de 2 versies van een zee van tijd opzetten syntheziser + zang,en syntheziser.           Met grote muzikale samenwerking met de muzikant Marc Gaij uit Tervuren gelegen in Belgie
    Ik ben heel tevreden over Soundcloud gebruiksvriendelijk,maar zoals zo vaak gebeurd niet alleen bij mij maar bij vele anderen,ik was mijn paswoord vergeten.
    Zonder juiste paswoord in te voeren geen plaatsing mogelijk
    Op zoek achter andere sites om mijn eigen muziek te plaatsen belandde ik op op deze site:”weblog music united”
    Ik heb weer 2 nieuwe muziekplaatsingmogelijkheden leren kennen.
    Bandcamp en flattr
    Dank hiervoor
    Ga ik zeker bekijken
     
    Creatieve muzikale groeten
    Giedo Lavenns
     
     
     
     

  • Martijn Crama
    Posted april 17, 2011 at 12:41 pm 0Likes

    @adriaan wat alleraardigst van je! Ik zal me best doen interessantheden met jou en anderen te blijven delen.

  • Adriaan Ruurda
    Posted april 17, 2011 at 12:34 pm 0Likes

    Kan ik gewoon even zeggen dat het fijn is om eindelijk eens iemand te vinden op het internet die echt weet waarover hij praat. Meer mensen zouden dit moeten lezen en het voorbeeld moeten volgen. Kortom, goed bericht! Ik zal deze internet site dan ook in mijn favorieten zetten.

  • Martijn Crama
    Posted maart 16, 2011 at 10:27 am 0Likes

    Hartstikke goed! Zouden meer moeten doen 😉

  • Megin
    Posted maart 15, 2011 at 5:03 pm 0Likes

    Hey! Ik spot hier mijn foto, wat leuk 🙂
    Heb me meteen maar aangemeld voor flattr, is nog erg Germaans momenteel maar ben benieuwd of mensen het oppikken, en of de ‘grote’ social media het snel weten te integreren!

  • Internet marketing
    Posted maart 12, 2011 at 12:49 pm 0Likes

    Naar mijn mening is een dialoog en interactie aangaan met de betreffende muziek genre community de beste wijze voor een (beginnende) artiest om social media in te zetten. Dus niet direct overgaan tot promoten van je muziek maar conversaties aangaan en opinies delen. Dit zouden ook veel mee organisaties moeten doen in plaats van social media te gebruiken voor <a href=”http://www.simpleseo.nl/”>zoekmachine optimalisatie</a> doeleinden!

Leave a comment