71% DIY-artiesten wil graag een label-deal

Dat komt naar voren in een Engels/Duits onderzoek op Digital Music News. Dit resultaat is op zichzelf al opvallend omdat DIY meer en meer als norm wordt gezien. Wat nog veel leuker en leerzamer is, is het tweede resultaat wat onderzocht is: waarom willen de respondenten een label deal? Dat legt namelijk engiszins nadruk op waar DIY te kort komt.

De getallen die naar voren komen in dit onderzoek zijn zeer leerzaam en ook zeker voor platenmaatschappijen. Op basis van dit onderzoek zou menig label zich misschien anders moeten profileren of prioriteiten verleggen.

Laten we de lage percentages eerst eens uitlichten:

  • Professional video production: 3%
  • Creative input and guidance: 5%
  • Help in partnering with potentional brand partners: 6%

Videoclips, merken (syncs) en de creatieve begeleiding is en blijft een behoorlijk DIY aangelegenheid als we deze cijfers mogen geloven. Dit kan iets zeggen over hoe interessant de muzikant video’s dan wel ‘brand syncs’ vindt, of het laat zien dat de mate van zelfredzaamheid hierin als zeer hoog wordt gezien.

Kijken we naar de hoogste scores:

  • Voorschot/voorfinanciering: 35%
  • Toursupport: 46%
  • Marketing en promotie: 76%

Deze cijfers zouden best een cultuur omslag kunnen initiëren in een platenlabel. De voorfinanciering is misschien een ‘luxe’ in deze tijden, maar in het supporten van een tour zou een grotere nadruk op kunnen komen te liggen.

Maar wat ik vooral interessant vindt is het enorme cijfer bij promotie. Zou een platenmaatschappij haar naam moeten veranderen in een promomaatschappij. Daar ligt hun ervaring, daar ligt kennis, kunde en kunnen ze vaak als één van de beste. Promotie kan een platenmaatschappij sterker en wellicht stelselmatiger verkopen. Zeker wanneer je promotie niet ziet als de promotie van een plaat, maar promotie van een artiest kan er een langdurige samenwerking enorme vruchten afwerpen voor beide partijen.

Show CommentsClose Comments

3 Comments

  • Ruud Schiebergen
    Posted november 23, 2016 at 5:03 pm 0Likes

    Hoi Vera, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb wel van de autoriteit die het onderzoek heeft gedaan een samenvatting van het onderzoek (en een ander onderzoek) gevonden:
    http://members.theunsignedguide.com/news/1839

    Dichterbij heb ik niet kunnen komen, en wellicht ben je ondertussen al afgestudeerd, maar misschien heb je er nog wat aan.

  • Martijn Crama
    Posted juli 16, 2016 at 9:00 am 0Likes

    Ha Vera. Ik denk dat je even moet gaan googlen, want het originele artikel is inderdaad niet meer terug te vinden via de link. Kan ik je helaas niet aan helpen.

  • Vera van der Hoff
    Posted juli 15, 2016 at 8:37 pm 0Likes

    Er staat nergens vermeld uit welk onderzoek dit naar voren komt (de link geeft alleen de website van Digital Music News). Voor mijn afstudeerscriptie zou ik graag de bron gebruiken. Waar kan ik het onderzoek vinden?

Leave a comment