Alles wat je moet weten over publishing

Het is wat pretentieus, zo’n clickbait titel, maar ik ga wel trachten al het belangrijke en/of onduidelijke rondom publishing in deze ene post te vatten. Hey, ho, let’s go!

Liever deze uitleg bekijken dan lezen? Je kan onderstaande ook terughoren en -zien in deze video.


Wat doet een publisher?
Een publisher heeft drie voorname taken.

  1. De publisher is actief bezig met het synchroniseren (syncen) van jouw muziek bij beeld. Denk hierbij aan commercials, tv series en games om deze te proberen te voorzien van muziek die de publisher heeft getekend (catalogus).
  2. De publisher koppelt je als songwriter aan projecten die vragen om liedjes. Bijvoorbeeld DJ’s die op zoek zijn naar een bepaald soort track of zangeressen die zelf geen songwriter zijn.
  3. De publisher collecteert en registreert je auteursrecht.

Welke publishers zijn er in Nederland?
Alle major platenmaatschappijen hebben ook een publishing afdeling (Sony Publishing, Universal Publishing, Warner Publishing). Zij vertegenwoordigen voornamelijk hit-repertoire en hit-songwriters.

Dan heb je nog independent publishers. Wereldwijd de grootste publisher die niet gelieerd is aan een major is Kobalt. Verder zijn de bekende publishers in Nederland: Concord, Pennies From Heaven, The Missing Sync, Downtown Music, CTM Publishing, BMG, Cloud 9 en nog een heel rijtje.

Het grote verschil tussen de major publishers en de indie publishers zijn de contractvoorwaarden en welk netwerk zij vertegenwoordigen. Contracten bij majors zijn zeer gestandaardiseerd. De independent publishers kunnen wat beter maatwerk leveren in hun contractvorm. Ook zijn independents wat meer gespecialiseerd. Zo is de een zeer actief in de commercialwereld en de ander heeft weer goede banden in de Amerikaanse TV-seriewereld (bijvoorbeeld).

Hoe wordt er waarde toegevoegd door de publisher?
Een publisher verdient geld aan je auteursrecht. Maar hoe precies?

Auteursrecht wordt meer waard bij verveelvoudiging en openbaarmaking. Vooral in de openbaarmaking heeft de publisher veel invloed. Een publisher heeft -als het goed is- namelijk een netwerk bij reclamebureau’s, muzieksupervisors, filmproducties, gameproducenten en ga zo maar door. Deze partijen zijn altijd op zoek naar muziek en maken dit ook openbaar door het uit te zenden, te verkopen of het op TV/radio te laten horen. Kortom, een publisher is er bij gebaat dat een song uit zijn of haar catalogus wordt gesynct en zal hier zijn of haar stinkende best voor doen.

De zogenoemde co-writes (jij als songwriter wordt gekoppeld aan een andere getalenteerde songwriter of zanger) worden opgezet om songs te maken die mogelijk zeer geschikt zijn voor syncing óf dat het geschreven liedje interessant is voor een ‘booming’ artiest. Als een publisher weet dat een populaire artiest zoekt naar nieuwe tracks voor een aanstaand album, kunnen dat soort liedjes later veel geld waard worden wanneer het pardoes hits worden.

Welke publishing deals heb je?

Auteursovereenkomst
Bij een auteursovereenkomst teken je als auteur bij de publisher. Dus niet als artiest. Dat betekent dat al het in het verleden én in de toekomst geschreven of te schrijven werk zal vallen onder deze overeenkomst. That’s right, songs die je eerder al schreef (en niet bij een andere publisher zijn ondergebracht) vallen automatisch toe aan de publisher. De publisher zal na het tekenen zich gaan richten op de drie kerntaken eerder genoemd in deze post.

Titelovereenkomst
Bij deze overeenkomst teken je niet als auteur maar teken je enkel de titels. Dat betekent dat voor specifiek een of meerdere songs de publisher aanspraak maakt op de publishingrechten. Ook hier geldt dat de publisher vervolgens gaat proberen middels zijn kerntaken de waarde van deze songs te vergroten, echter zal er minder focus liggen op het regelen van co-writes.

De auteurs waarmee een publisher een auteursovereenkomst hebben worden daar eerder voor opgetrommeld. Waarom? Het is voor een publisher lucratiever als de getekende schrijver meer hits vertegenwoordigd waardoor er ook weer meer vraag ontstaat naar hem of haar als songwriter voor nog meer co-writes.

Wat gebeurt er met mijn auteursgeld wanneer ik bij een publisher teken?
Publishing aandeel is in Nederland wettelijk vastgesteld op 33,33%. De officiële verdeling is dan 33,33% voor de tekstdichter, 33,33% voor de componist en 33,33% voor de publisher. Knallende wiskunde hier!

Stel je wil niet 33,33% van je auteursrecht afstaan, kan je dan nooit met een publisher werken? Jawel! Een publisher kan een gedeelte van zijn aandeel ‘terugschoppen’ naar de auteur(s). Dit wordt kickback genoemd.

De publisher ontvangt de 33,33%, maar neemt in een aparte overeenkomst op dat een percentage weer wordt doorbetaald aan jou. Hoeveel er wordt ‘teruggeschopt’ naar jou is onderhandelbaar. Omslachtig? Ja beetje wel. Maar het is nou eenmaal wettelijk vastgesteld dat een publisher 33,33% ontvangt in Nederland. Dus deze methode is de enige manier voor de publisher om te kunnen concurreren met elkaar danwel jou tegemoet te komen.

Overigens is Nederland een van de weinige landen waar de publisher ‘slechts’ 33,33% ontvangt voor zijn werkzaamheden. In het buitenland krijgt de publisher bijna altijd 50%.

Onderhandelen van een publishing deal
Waar let je op als je een publishing deal voor je neus krijgt? Wat zijn de onderhandelingspunten?

Duur van de overdracht
Een van de belangrijkste. Want dit houdt in hoelang je rechten bij de publisher komen te liggen. Standaard wordt ‘eeuwigdurend’ aangeboden. Dat wil je niet!
Probeer in je onderhandelingen zo dicht mogelijk bij 10 jaar terecht te komen. Na 10 jaar vallen de inkomsten uit auteursrecht dan weer volledig naar jou toe, en sta je het 33% publishingaandeel dus niet meer af aan de publisher.

De duur van de overeenkomst
Dit gaat over hoelang je auteursovereenkomst van kracht is. In deze periode vallen dus alle gemaakte songs onder deze overeenkomst. Teken voor maximaal drie jaar maar probeer naar twee of zelfs één jaar te gaan.

Ik krijg een voorschot van de publisher! Jippie!
Een publisher kan een voorschot aanbieden. Dit doet hij zodat jij met het geld kan investeren of jezelf tijd kan gunnen om te schrijven dan wel te werken aan je muziekproductie(s).

Echter is dit voorschot een sigaar uit eigen doos. De publisher houdt namelijk alle inkomsten uit auteursrecht in totdat het voorschot geheel is ingelopen. Dit noemen we: recoupement. “Het recoupen van een voorschot”, hoor je wel eens in vakjargon. Zo’n voorschot is dus niets anders dan een verkapte lening. Ikzelf hou niet zo van leningen, en ben dus niet happig op voorschotten, maar een sterk argument vóór een voorschot is dat de publisher meer op het spel zet en z’n investering ook wil terugverdienen.

Uitbetaling gelden
Als er een kickback is afgesproken, of wanneer er auteursgelden binnenkomen bij de publisher die van jou zijn, is het belangrijk om op papier te hebben staan op welke termijn ze dit moeten doorbetalen aan je. Je wilt dit eigenlijk en minimaal op kwartaal basis, maar soms zit de publisher vast aan de vaste uitbetaalmomenten van een rechtenorganisatie als Buma/Stemra.

Wanneer er nog geld openstaat wat wordt gerecoupt door de publisher, ontvang je in eerste instantie niets tot het is ingelopen. Dit zie je ook terug op het overzicht dat de publisher naar je toestuurt.

Sync-fee verdeling
Wanneer muziek wordt gesynct aan beeld voor commerciele doeleinde, is het gebruikelijk dat de klant daar een bedrag voor betaalt. De zogenoemde sync-fee. Afhankelijk van de grote van de productie en uitzendkanalen kan dit variëren tussen €500 voor een kleine internetcampagne tot €500.000 voor een internationale reclame.

In Nederland hebben we afgesproken dat een sync-fee wordt verdeeld over de auteursrechthebbende(n) én de masterrechthebbende(n). 50/50 dus.  Dit betekent dat wanneer een publisher een deal maakt met een reclamebureau, dat de sync-fee eerst moet worden gesplit zodat de mastereigenaar 50% ontvangt. De overige 50% wordt dan weer gesplit: 50% voor de publisher en 50% voor de auteursrechthebbende. Staat dit anders in je contract voorgesteld? Onderhandelen maar!

Wat betekent ‘clearance’ in een contract?
Met een clearance geef je de publisher de garantie dat de rechten geheel aan jou toe zijn te dichten. Mocht dit niet het geval zijn, is de auteur (vaak) de verantwoordelijke om overeenkomsten of vergoedingen af te spreken voor het gebruik van andermans auteursrechten. Zo kan het werk helemaal vrij worden gebruikt zonder dat derden inbreuk kunnen forceren.

De basis
Dit is zo’n beetje alles wat je moet weten over publishing. Althans, de basis. Publishing is een rechtenaangelegenheid, en dat betekent dus veel juridische shizzl die lastig te lezen is. Maar met deze basis kan je in ieder geval de belangrijkste punten uit een contract vissen en vooral begrijpen.

Vraag altijd om gedetailleerde uitleg van punten die je niet snapt. Ook na 10 jaar in de business te werken moet ik ook gewoon vragen “wat bedoelen jullie precies bij 1.4.2?” in contractonderhandelingen. Iedere publisher heeft een jurist met weer een andere taal, en contracten worden ieder jaar weer geupdate om te kunnen voldoen aan de nieuwste veranderingen.

Wil je écht gaan tekenen? Vraag altijd om advies bij een belangeloos persoon. Ik (maar ook een jurist of advocaat) kan je helpen bij het begrijpen van de grove lijn van wat je tekent. Wil je ieder punt tot op de komma snappen? Dan kan een muziekjurist je (beter) helpen bij het juridisch doornemen en dichttimmeren van jouw wensen of eisen in een publishing voorstel.

Show CommentsClose Comments

8 Comments

  • Jim
    Posted januari 10, 2019 at 1:46 pm 0Likes

    Geen enkel probleem Martijn!
    Wederom bedankt voor de informatie!

    Vriendelijke groet,

    Jim

  • Martijn Crama
    Posted januari 9, 2019 at 4:04 pm 0Likes

    Thanks voor je aardige woorden Jim! En wat betreft je vraag; het varieert wat publishers prettig vinden om te ontvangen. Ze zijn niet over één kam te scheren 🙂 Maar wat ik wel weet is dat een label, publisher of boeker allemaal erg graag een of een paar directe linkjes hebben naar muziek. Dat ze niet te veel moeten zoeken, scrollen of klooien. Privé of openbaar zal ze een worst zijn. En je kan het altijd vragen, wat ze graag horen/zien van je als je nog eens een mail stuurt. Succes!

  • Jim
    Posted januari 8, 2019 at 2:16 pm 0Likes

    Hi Martijn!

    Erg bedankt voor de nuttige informatie! Veel opgezocht maar van jou het meeste geleerd. Top!

    Ik vroeg mij nog wel af; publishers werken natuurlijk anders dan labels en bij labels wordt aangeraden 1 demo te sturen als privé linkje.

    Nu ben ik het meeste actief op Instagram ivm promotie en videocontent,ik doe er namelijk motion graphics en ook heb ik muziek onder meerdere bedrijfs(promo)filmpjes staan die ik daar heb geüpload.

    Is het verstandig om dan zulke linkjes te verzenden naar een publisher ipv bijv. Soundclound of andere platformen.

    De kwaliteit van de video’s zijn behoorlijk en het lijkt mij dat dit dan een stuk aantrekkelijker is.

    Ik hoor het graag van je!
    Nogmaals bedankt voor de zeer nuttige informatie.

    Vriendelijke groet,

    Jim

  • Joey
    Posted december 3, 2018 at 5:02 pm 0Likes

    Hoi Martijn,

    Ik ben momenteel bezig met mijn scriptie en moet een Winst&Verlies rekening opstellen als Publisher zijnde. Wat zijn nou de inkomstenbronnen van een publisher? Alleen buma/stemra + royaltie en sync dingen of? Hoe moet dat op een w&v rekening gezien worden?

    Groetjes,

    Joey

  • Martijn Crama
    Posted november 8, 2018 at 9:54 am 0Likes

    Thanks Rob. Het is zeer hoogstonwaarschijnlijk dat een publisher (in Nederland) louter geïnteresseerd is in teksten. Je kan het altijd proberen, maar schat de kans laag in. De gebruikelijke weg is er niet, maar je kan misschien eens op conferenties of muzikantendagen met ze borrelen om te zien of er interesse is?

  • Rob Luykx
    Posted november 3, 2018 at 12:51 pm 0Likes

    Leerzaam artikel Martijn. Wat is de gebruikelijke weg om überhaupt met een publisher in contact te komen wanneer je teksten hebt aan te bieden?

  • Martijn Crama
    Posted mei 9, 2018 at 9:55 am 0Likes

    Ik ben het nog eens nagegaan, en het staat opgenomen in het repartitiereglement. Dit is inderdaad niet formeel een wet, maar vanwege de monopolie van Buma/Stemra in het collecteren en organiseren van auteursrechtengelden, zijn zij leidend. Dat zij ooit hebben gekozen voor 33% en niet voor het gebruikelijke 50% zoals in de rest van de wereld, is voor mij een vraag en geen weet.

  • Sander
    Posted mei 2, 2018 at 3:03 pm 0Likes

    Hoi Martijn,

    In welke wet staat volgens jou dat het publishing aandeel vaststaat op 1/3 van de inkomsten uit collectief rechtenbeheer met betrekking tot het auteursrecht?

    Groet,
    Sander

Leave a comment