Hoe kom je in een playlist van Spotify?

Het is dé belangrijkste vraag voor iedere artiest: hoe kom ik nou in een playlist van Spotify? Want dat is toch écht de manier om je muziek wijdverspreid te krijgen. En als dat eenmaal gaat lopen, is de kans groot dat traditionele media volgt. Maar hoe kom ik in die felbegeerde playlists?

Het antwoord is even simpel als moeilijk. Mijn eerder uitgelegde methode is anno 2019 niet meer aan de orde. Dieuwertje Heuvelings is niet meer de chef-playlists, en Spotify probeert steeds meer de stroom van mailtjes naar medewerkers te beperken. De standaard route die je nu hebt te bewandelen gaat via www.spotifyforartists.com.

Steeds meer zaken regel je via de ‘backportal’ van Spotify als artiest. Zo ook je aanstaande release. Handig is om minimaal twee maar liever vier (of meer) weken voor je release je track(s) up te loaden via een aggregator. Zodra deze doorgevoerd is bij Spotify, zal de aanstaande release zichtbaar zijn als ‘upcoming release’. Deze kan je vervolgens aanbieden aan de Spotify curatoren door deze in te dienen en eigenlijk een klein promo-praatje erover te geven. Je geeft het ook een aantal ‘mood keywords’ mee. Het Spotify team kan dan makkelijker in de grote bak van releases nieuwe muziek uitzoeken voor het verversen van hun playlisten. Meer details lees je hier.

Natuurlijk helpt het nog steeds als je mensen persoonlijk kent bij Spotify, maar die route is voor bijna niemand weggelegd. Labels en zogenaamde ‘Spotify pluggers’ mogen wel bij de streaming-gigant op visite komen om hun muziek te promoten. Ik ben er nog steeds niet over uit wat de pluggers nou precies doen en hoeveel waar(de) ze voor hun geld zijn. Tot die tijd durf ik daar nog geen advies over te geven.

Overigens is de meest dynamische route naar playlisten veel plays zelf genereren. Klinkt stom? Het werkt wel zo. Spotify is bijzonder sterk ‘data driven’. Dus zodra er ergens veel plays of ‘saves’ verschijnen voor een track, zal het algoritme van Spotify dit opmerken en de moderators dit vertellen. Hoe meer jij in het begin zelf kan genereren aan streams en saves, hoe hoger je kansen voor een featuring op een gave playlist.

Hieronder staat de aanvankelijke post die niet meer relevant is 

Dieuwertje Heuvelings is op dit moment de Spotify-playlist moderator. Zij selecteert, kiest en vormt iedere playlist en houdt ze vers en up to date. Lees hier een leuk interview met haar.

Dieuwertje bepaalt dus wat er wel en vooral niet in een playlist terecht komt van Spotify NL. Je snapt natuurlijk dat zij de meest begeerde muziekprofessional is, en iedereen graag vriendjes wil zijn met haar. Het betekent dus ook dat het vrij moeilijk is om je muziek bij haar persoonlijk te krijgen.

Labels en andere professionals hebben soort van ‘plugs’ bij haar zoals dat ook bij radio- en tv-stations gaat. Zij krijgen de gelegenheid om eens in de zoveel tijd te kletsen met Dieuwertje over aanstaande releases. Overigens moet worden opgemerkt: als een song het goed doet, dan ziet Dieuwertje die data ook. Dan is de kans groot dat zij het oppikt en doorzet. Kun je als eenling of band dan helemaal niks fixen omtrent dit mateloos populaire onderwerp? Jawel!

Er is een emailadres waar je je Spotify-muziek naar kan toesturen.
Ik maak bewust Spotify hier schuin, want Spotify werkt alleen maar met muziek die op Spotify staat. MP3’s of linkjes naar Soundcloud gaan ze geen reet aan hebben. Dus stuur een mailtje met je song(s) direct gelinkt naar de specifieke track. Hou je mail kort en bondig, want aan hele verhalen hebben ze letterlijk niets. Kort typeren wat voor soort muziek het is, is mogelijk nog handig voor het Spotify-team. Het adres? Klik hier.
(UPDATE: ik was vergeten dat je aanstaande releases die nog niet uit zijn wel degelijk kenbaar kan maken zodat Dieuwertje en co kan inluisteren.)

Let wel op: Spotify is je debuut moment. Ga dus niet omwille van een paar streams muziek op Spotify knallen, maar zorg eerst dat je klaar bent voor alle vervolgstappen. Wil je daar geen mispeer in maken, lees dan eerst eens m’n boek waar ik haarfijn uitleg wat je voor elkaar moet hebben vóór je die stap zet.

Er is trouwens nóg een manier om meer streams te krijgen en je publiek te verbreden. Deze stap vergt wat meer ondernemersschap.

Er worden namelijk heel… heel veel playlists gemaakt door muziekliefhebbers en andere invloedrijke muziekinstanties. Deze zijn vaak wél goed bereikbaar. Dit vergt dus wat desk-research, maar een playlist die naadloos aansluit op jouw muziek met 2.000 volgers kan zomaar een mega goede stap zijn in het laten ontdekken van jouw muziek. Ga op zoek!

Daar heb ik nog een gratis trucje voor je. Ik ben ooit eens op deze site gestuit: Playlists.net. Iedere dag wordt daar een playlist van een random iemand ter wereld gefeatured die Playlists.net wel tof vindt om te delen. Soms zit er iets heel gaars tussen, soms ook echt super toffe playlisten met heel veel volgers. Met wat doorklikken kom je er vaak wel achter wie achter de desbetreffende playlist zit. Dan is een mailtje zo gestuurd…

Lekker zelf aan de bak dus om je muziek de wereld in te helpen!

3 reacties

  1. Klopt Karel! Sinds kort verloopt het via Spotify for Artists. Je kan eens googlen op de ‘Game Plan’ van Spotify waar alles in leuke filmpjes wordt uitgelegd. Als Eurosonic Noorderslag achter de rug is, zal ik een update van deze post schrijven 🙂

  2. Ha Martijn! Als ik dat adres een mailtje toestuur zoals je omschreven hebt krijg ik een automatisch bericht terug dat dergelijke mailtjes niet meer aankomen. Je word doorverwezen naar artists.spotify.com. Is dit een recente wijziging en heeft het opstellen van een mailtje dus inderdaad geen zin meer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *