Hoe kom je in een playlist van Spotify?

Het is dé belangrijkste vraag voor iedere artiest: hoe kom ik nou in een playlist van Spotify? Want dat is toch écht de manier om je muziek wijdverspreid te krijgen. En als dat eenmaal gaat lopen, is de kans groot dat traditionele media volgt. Maar hoe kom ik in die felbegeerde playlists?

Het antwoord is even simpel als moeilijk. Spotify probeert steeds meer de stroom van mailtjes naar medewerkers te beperken. De standaard route die je nu hebt te bewandelen gaat via www.spotifyforartists.com.

Steeds meer zaken regel je via de ‘backportal’ van Spotify als artiest. Zo ook je aanstaande release. Handig is om minimaal twee maar liever vier (of meer) weken voor je release je track(s) up te loaden via een aggregator. Zodra deze doorgevoerd is bij Spotify, zal de aanstaande release zichtbaar zijn als ‘upcoming release’. Deze kan je vervolgens aanbieden aan de Spotify curatoren door deze in te dienen en eigenlijk een klein promo-praatje erover te geven. Je geeft het ook een aantal ‘mood keywords’ mee. Het Spotify team kan dan makkelijker in de grote bak van releases nieuwe muziek uitzoeken voor het verversen van hun playlisten. Meer details lees je hier.

Natuurlijk helpt het nog steeds als je mensen persoonlijk kent bij Spotify, maar die route is voor bijna niemand weggelegd. Labels mogen wel bij de streaming-gigant op visite komen om hun muziek te promoten. Er bestaan partijen die zichzelf ‘Spotify pluggers’ noemen. Maar de Spotify chef Wilbert Mutsaers heeft in twee panel-gesprekken aangegeven dat deze niet bij hen (digitaal) op visite komen. Dus deze ‘pluggers’ zullen je niet helpen om in de reguliere Spotify playlisten terecht te komen, is wat Wilbert impliciet duidelijk wilde maken.

Overigens is de meest dynamische route naar playlisten veel plays zelf genereren. Klinkt stom? Het werkt wel zo. Spotify is bijzonder sterk ‘data driven’. Dus zodra er ergens veel plays of ‘saves’ verschijnen voor een track, zal het algoritme van Spotify dit opmerken en de moderators dit vertellen. Hoe meer jij in het begin zelf kan genereren aan streams en saves, hoe hoger je kansen voor een featuring op een gave playlist.

Show CommentsClose Comments

3 Comments

  • Martijn Crama
    Posted januari 15, 2019 at 8:52 pm 0Likes

    Klopt Karel! Sinds kort verloopt het via Spotify for Artists. Je kan eens googlen op de ‘Game Plan’ van Spotify waar alles in leuke filmpjes wordt uitgelegd. Als Eurosonic Noorderslag achter de rug is, zal ik een update van deze post schrijven 🙂

  • Karel Schepers
    Posted januari 14, 2019 at 5:13 pm 0Likes

    Ha Martijn! Als ik dat adres een mailtje toestuur zoals je omschreven hebt krijg ik een automatisch bericht terug dat dergelijke mailtjes niet meer aankomen. Je word doorverwezen naar artists.spotify.com. Is dit een recente wijziging en heeft het opstellen van een mailtje dus inderdaad geen zin meer?

  • Lotte
    Posted december 7, 2018 at 1:17 am 0Likes

    Thanks!!!! Heb er veel aan gehad.

Leave a comment