Muziek uitbrengen: wat is slim?

Muziek ‘zomaar’ uitbrengen is zonde. Althans, als je serieus aandacht op je muziek wil vestigen. Om de kansen te vergroten dat jij en je muziek opvalt, wil je nagedacht hebben over de manier waarop. En daar zijn -heden ten dage- heel weinig regels voor…


Single? Singles? EP? Album?
Als je de muziekconferenties bezoekt en de muziekblogs volgt, valt één toon op: het format album is niet meer van deze tijd. Belangrijkste argument daarvoor is dat een muziekconsument al jaren veel liever zélf haar of zijn favoriete tracks samenstelt. Deze trend zie je sterk terug bij jongeren. Hoe ouder (je doelgroep), hoe meer er nog wél wordt vastgehouden aan een album. Toch zie je dat albums nog steeds worden uitgebracht, maar in een hele andere vorm dan voorheen.

Doordat er veel en veel meer muziek uitkomt, probeert iedere (gerenomeerd) artiest manieren te vinden om de beperkte aandacht die de moderne luisteraar heeft te grijpen. John Mayer bracht bijvoorbeeld zijn laatste ‘album’ in ‘waves’ van 4 tracks per maand uit. In januari 2017 kwam zijn eerste ‘golf’. In april completeerde de laatste 4 tracks een traditioneel album als derde en laatste golf van vier tracks.

The Chainsmokers deden iets soortgelijks, maar toch anders. Zij brachten hun eerste single “Sick Boy” begin februari 2018 uit. Een maand later kwam de tweede single, maar werd als ‘two-song-bundle’ uitgebracht met “Sick Boy” als tweede track. Inderdaad. Iedere maand komt er een nieuwe track uit, maar worden de vorige singles opnieuw uitgebracht. Dit doen ze net zolang totdat in december er een album ‘Save Yourself‘ is met 12 tracks.

Popster Drake heeft het rondom zijn release van ‘More Life’ niet over een album, maar over een playlist. Er volgen aardig wat wenkbrauwen die worden opgetrokken: “More Life is still an album, even if it has several guest spots and covers a lot of musical ground. It’s a bunch of new songs from one artist. Drake is the primary writer on most of the tracks. It’s available for $10.99 on iTunes. It’s listed as an album on Spotify. What’s really non-album-y about it?” Al gauw werd er gesproken van een marketingstunt. Marketing, stunt, of niet, muziek uitbrengen als een playlist is een interessante en nieuwe manier van kijken naar je muziekrelease. Want wat gebeurt er als je een Spotify-single deelt in je socials? Zodra iemand deze heeft beluisterd, krijg je van Spotify nog één track van de net beluisterde artiest. Daarna gaat Spotify andere songs/artiesten voorschotelen. Kortom, je bent je luisteraar direct kwijt na één/twee track(s). Als je een playlist deelt, kan je de luisteraar langer jóúw muziek voorschotelen.

Popgrootheid Ed Sheeran heeft ook een manier gevonden (al is hij er niet alleen in): twee singles tegelijkertijd uitbrengen. De successen die hij met deze dubbel (Shape of You & Castle on the Hill) behaalt zijn ongeëvenaard. Het druist tegen alle wetmatigheden van de muziekindustrie in: focus op één track, en laat nooit een andere track de aandacht wegsnoepen van je single. Toch werkte het voor Ed. Nu is de heer Sheeran een wereldbekende artiest en kan hij met nieuwe releases veel meer impact creëren dan jij als startende artiest. Maar toch. Het is bijzonder interessant om zijn twee-tracks-tegelijkertijd release op jouw manier in te vullen en uit te brengen.

EP’s zijn -nog steeds- erg populair in het opbouwen van aandacht. Het afwisselen van singles en EP’s kan een prima manier zijn om fans te vinden en binden. Jett Rebel is een goed voorbeeld. Hij startte zijn carrière met twee ijzersterke EP’s. De albums die volgde waren meer ‘statements’ en vonden hun weg naar de inmiddels opgebouwde fanbase.

En wat te denken van Luis Fonsi’s monsterhit “Despacito”. Na zo’n knaller verwacht je op z’n minst een EP of album, maar vreemd genoeg is er tot op moment van schrijven geen follow-up gekomen.

Een laatste interessante release strategie is die van Jaden Smith. Hij brengt zijn nieuwe muziek alleen uit op Instagram via “1-minuut filmpjes”. Ook hier kan je allerlei vraagtekens bijzetten, want het lijkt voornamelijk sterke marketing te zijn en niet zozeer een ‘handige’ manier van uitbrengen. Je komt namelijk niet in de intens populaire playlisten van Spotify met Instagram filmpjes…

Maar toch valt er wel wat te leren van Jaden. Want op Instagram kun je niet ‘in the background’ de muziek beluisteren. Je bent dus volledig actief -inclusief video- de muziek aan het beluisteren op een mateloos populair platform. Interessant!

Conclusie? Er zijn nauwelijks nog wetmatigheden in de manier van muziek uitbrengen. In hapjes de luisteraar je nieuwe muziek voeren lijkt de aanhoudende trend te zijn. Hoe groot die hapjes zijn en hoe vaak je ze voert, dat is geheel aan jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *