Als vervolg op de Structool (waar je de organisatie van je onderneming kunt structureren) nu een post met een overzichtelijke zelf bij te houden BTW administratie voor muzikanten of andere ondernemers. DIY!
Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden. Met een beetje discipline is dit heel goed zelf te doen. Deze Excel-sheet hanteer ik voor mijn administratie en is makkelijk bij te houden.
[er is inmiddels een nieuwe / meer up to date post verschenen]
Mocht je zoeken naar adviezen rondom factuur administratie, post een reactie of stuur een mailtje.
Sowieso hoor ik graag van je als je werkt met de tool. Als bedankje kan je een reactie plaatsen. Suggesties ter verbetering van de ’tool’ zijn ook van harte welkom.
Music United verklaart dat de inhoud van de administratie zorgvuldig en naar beste weten is samengesteld, maar kan niet instaan voor de juistheid of volledigheid ervan. Music United aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor enige (in)directe schade als gevolg van of in verband met het gebruik van de informatie afkomstig van deze website en Excel bestand.
12 Comments
Martijn Crama
@Mathilde: goede vragen! De update met BTW verleggen of vrijstellen is inderdaad een wenselijke. Het netto-bruto invullen is ook handig, alleen heb ik nu zelf niet de tijd om een goede update te doen. Sorry dat ik je voor nu even niet verder kan helpen, maar als je iemand in je omgeving hebt die handig is met excel is de formule en update redelijk simpel zelf te doen.
Mathilde van de Veen
Hoi Martijn,
Dit ziet er heel handig uit! Ik kom net kijken als ZZP’er en zoek iets overzichtelijks om mijn adminstratie in bij te houden. Dit lijkt geweldig alleen mis ik 2 dingen: ten eerste geef ik muziekles en is de BTW voor kinderen tot 21 jaar vrijgesteld. Er is slechts de optie voor 0% (en zoals ik altijd begrepen heb is vrijgesteld en 0% niet hetzelfde). Daarnaast is het netto-bruto verhaal een beetje lastig; om het mijn leerlingen makkelijk te maken (sommigen betalen contant) hanteer ik een prijs die inclusief BTW is. Het zou dus fijn zijn als ik in het excel bestand de bruto kon invullen en dat ‘ie de netto automatisch berekend.
Ik hoop dat je me kan helpen!
Groetjes, Mathilde
Martijn Crama
@Gerdine: leuk dat je het gaat gebruiken! De oude versie heb ik geupdate naar een nieuwe met alle huidige percentages. Dank voor die vraag. De foutmelding krijg ik niet in mijn versie. Kan het zijn dat je de “x” in de verkeerde cell plaatst? Werkt altijd erg nauw met Excel.
Gerdine Tuinstra
Hallo Martijn,
Ik wil je tool graag gebruiken, maar je hanteer nog 19 ipv 21 %, hoe moet ik dit veranderen? Verder krijg ik een foutmelding als ik een x in de kolom voor 6% invoerw (WAARDE) en het bedrag verschijnt niet.
Wat kan ik doen? Ik ben een complete excel nul, dus heel graag in klare taal..
groet Gerdine
Jelle
Wat een uitkomst, de praktische insteek van je blog! Ik heb je Tool gedownload (handig man!), maar kan de ‘Uitgaven’ tab niet vinden!
Martijn Crama
@Patrick om te beginnen is het belangrijk om te weten of je toen de factuur op je ‘bedrijfsnaam’ hebt gezet. Enkel facturen die aan je zaak zijn gericht, daarvan kan je ook de BTW van terugvragen. Hier zijn echter wat uitzonderingen op, maar in die constructies moet je toch een stapje verder gaan in expertise/niveau en even kletsen met een Guido van Vulpen bijvoorbeeld. Succes!
Patrick
Beste Martijn,
Ik heb 8 maanden geleden een nieuw draaitafel gekocht en mijn website laten maken. Ik heb het btw geld hiervan destijds (nog) niet terug gevraagd bij de belasting. Kan dit alsnog?
Anne
Wat handig dit, bedankt!
Martijn Crama
@Nillis heb je al een kruisje ‘x’ bij de kolom gezet als je 6% wilt hebben? Dan switcht deze automatisch over. Als dat niet gebeurd, kan het zijn dat je de formules in de cel hebt gedelete. Geen ramp: gewoon opnieuw de sheet downloaden en de formules kopiëren en aan jouw sheet toevoegen.
Hopelijk antwoord op je probleem?
Nillis de Jong
Het Excel werkblad BTW berekening, kan de 6% BTW niet berekenen.
Wat doe ik verkeerd?