With Ice: op weg naar een album (2)

De kinetische rockband With Ice is ambitieus en gaat hun debuutalbum uitbrengen. Om dit proces in goede banen te leiden heeft de band mij gevraagd om hen daarin te begeleiden/coachen. Het leek mij erg leuk om dit hele album productieproces de aankomende maanden vanuit management ogen te vertellen. Wat moet er geregeld worden, en hoe pakken we dit aan?

[Aflevering 1: preproductie en albumplanning]
Aflevering 2: in de studio en nadenken over de release

Vanaf begin december zat With Ice in de studio. Er is prachtig aan de studioplanning gehouden, en op dit moment ligt de plaat bij mixer Pieter Kloos.

Je kunt ervoor kiezen om als band zonder enige planning een plaat te gaan opnemen. Dat kan, en is zeker één van de wegen naar Rome. Wat fijn is aan een schema zijn de deadlines. Iedere creatief kan eindeloos aan zijn ‘kunstwerk’ blijven sleutelen, maar als er beperkingen in tijd worden opgelegd, gaat de intensiteit omhoog en ontstaat een bepaald soort van scherpte. Je raakt in een creatieve workflow en werkt gezamenlijk naar een heel duidelijk doel toe.

Als het album er eenmaal is, hoop je dat vele je creatie een warm hart gaan toedragen. Hoe bereik je de potentiële liefhebbers, en wanneer gaat de langverwachte release plaatsvinden? Twee vragen die je ’s nachts nog wel eens wakker kunnen houden.

Wat betreft het uitbrengen van de plaat van With Ice waren twee gedachten. Of nog voor de zomer om daarna veel op festivals te spelen, of eind zomer om daarna juist het club-circuit in te duiken.

With Ice gaat eind van de zomer komen met hun debuutalbum. De plaat is moddervet geworden, en live wil je diezelfde moddervetheid overbrengen. Onderschat niet hoeveel tijd je zal moeten spenderen aan je live-set. De lente-maanden staan dan ook voornamelijk in teken van repetities. Dingen uitproberen in het oefenhok om With Ice nog interessanter te maken voor publiek en dus ook programmeurs. Waar ik nu nog niet alles over los laat, maar wel al hele creatieve plannen voor zijn bedacht.

Nu belanden we op een spannende scheidslijn. Hoeveel inzicht geef je van te voren in je proces? En wat hou je voor jezelf om ook nog verrassingen te blijven houden? Een dilemma.

Aan de ene kant wil je ervoor zorgen dat een hoop mensen naar je release te komen. Om plots uit het niets te verschijnen en te schreeuwen: ‘hier zijn wij!’, brengt eigenlijk een (te) groot risico met zich mee. Geen hond die je schreeuw om aandacht hoort. 
Aan de andere kant wil je ook niet al je kaarten spelen en al zoveel verkopen dat het ‘momentum’ als een slap aangemaakte ranja op tafel staat. Daarom deze post (via EHPO) welke precies op ons dilemma in gaat en het eigenlijk al verklapt in één zin: ‘Do something small weekly, something big monthly‘.

En daar is With Ice nu ook mee bezig. Wat je zonder meer kunt gaan doen is namelijk jouw ‘band-vibe’ inzichtelijk te maken. Dat begint bij een eigen en herkenbare (huis)stijl, maar een van de beste ‘manieren’ zijn filmpjes. Met mobiel of simpele camera geschoten videootjes over de ontwikkelingen en idiotisie rondom de band. Meelezen op Twitter hoe het in de studio er aan toe gaat, zorgt naast het introduceren van de plaat ook voor een saamhorigheidsgevoel. Je begint al een idee te krijgen hoe With Ice smaakt, zonder een hap genomen te hebben.

Volgend vraagstuk waar mee gestoeid wordt: waar ga je releasen? Zoek je de serieuze pers op, en ga je richting Randstad, of blijf je bij je lokale fanbase in de regio?

Al deze vragen en overwegingen klinken misschien heel ‘zakelijk’, duf en niet rock ’n roll. Maar of het nou Moke is of Tim Knol [rijmt], de bands die bovendrijven zijn zich heel bewust van het feit dat alleen goed muziek maken je nog geen winnaar in de muziek maakt. Over al dit soort zaken moet je nu als muzikant gewoonweg gaan nadenken omdat het alternatief (de platenmaatschappij) een haast onhaalbare situatie is voor 8000 van de 8120 bands die je ook geen gouden bergen meer kan beloven. Hier vind je overigens 10 punten wat nou echt rock ’n roll is, volgens Robert Forster, waar ik graag deze uitlicht: ‘Being a rock star is a 24-hour-a-day job’.

Zoals gezegd gaan de mannen van With Ice zich nu vooral richten op de live-set. Het omtoveren van een album naar een live-show waar iedereen heel, heel erg blij van wordt. Een volgende aflevering geeft waarschijnlijk weer wat meer inzicht in hoe dit proces verloopt. Dan zal er ook meer duidelijk zijn over het design van de plaat en de aanpak.

Tot die tijd een kijkje in de keuken bij With Ice in de studio (en zo zijn hier nog veel meer filmpjes van):

Koortje inzingen met Koen-Willem

Pauze houden en inspiratie opdoen

Shaking ‘Wouter’ Godspeed soleert

Show CommentsClose Comments

Leave a comment