Krach: op weg naar een album (5)

De band Krach is nog steeds in volle gang richting hun albumrelease. Vanaf het begin van dit proces monitor ik het release proces vanuit management ogen op deze blog. Wat moet er geregeld worden, en hoe pakken we dit aan?

[Aflevering 1: preproductie en albumplanning]
[Aflevering 2: in de studio en nadenken over de release]
[Aflevering 3: de bandnaam veranderen]
[Aflevering 4: release & design plannen]
[Aflevering 5: de Kompakt Disk release en steeds meer aandacht]

Vanaf aflevering 4 (begin augustus) is er opeens behoorlijke reuring rondom Krach. We zijn twee maanden verder waarin we met z’n allen nooit hadden gehoopt op alle aandacht die nu is ontstaan. Boekingskantoren staan letterlijk in de rij, de gewaardeerde media blaast op de loftrompet, uitverkiezingen en airplay op de nationale radio nummer 3. Wat gebeurt er?

Spammen is zó 2005
Bij het begin beginnen. Want met een plaat in je handen kan je de verleiding krijgen om heel media Nederland je trotse werkje te laten horen. Met Krach doen we dit selectiever. Een select aantal personen (naast een aantal geïnteresseerde labels en boekingskantoren) heeft het album van Krach mogen beluisteren. En die mensen kies je ook echt uit.

Erik Zwennes van 3voor12 mag met recht een Krach-believer worden genoemd. Hij was er als eerste bij met z’n enthousiasme voor de muziek, heeft veel aandacht aan de band geschonken (te beginnen bij Hollandse Nieuwe) en zich ook ingezet zijn enthousiasme met anderen te delen. Hiervoor kan de band hem op geheel eigen wijze bedanken en betrokken houden, namelijk met exclusiviteit. Erik zal vanuit de band altijd de eerste zijn die op de hoogte is van nieuws of andere interessantheden.

Met selectief zijn en enthousiasme opvoeren bij oprechte ‘believers’ in de band, krijg je veel meer voor elkaar dan als een desperate spamband je plaat/nieuws lukraak in de rondte te sturen. Althans, dit is mijn ervaring nu.

3voor12, 3FM, playlist en serieus talent
De 3voor12-link tussen Erik Zwennes en Eric Corton is niet moeilijk te maken. Doordat Florian Wolff en Eric elkaar goed mogen, had ik als manager van Florian een klein ingangetje. Persoonlijk de plaat opsturen en een persoonlijk mailtje naar Eric. Dan kan zomaar op een dinsdagavond om 22:48 je telefoon gaan: ‘Martijn, met Eric. Ik heb de Kompakt Disk ontvangen. Wat een toffe band. Bel de jongens, want ik ga zo een plaatje van ze draaien!’

Door Erics enthousiasme volgde niet lang daarna het volgende bericht:

Naast airplay op de radio levert dit ook weer het nodige gespreksvoer op internet op. De naam van Krach begint te gonzen. En daarmee wordt het voor boekingskantoren nog interessanter om aanbiedingen te doen aan de band. Luxe positie!

Inmiddels verkondigt 3voor12 dat Krach ‘3voor12 selecteert…‘ is geworden. Een ‘selecteert’ is een band waar volgens 3voor12 veel van verwacht mag worden en die ze even extra in het zonnetje zetten. Zodoende deed Ingmar Griffioen een buitengewoon gezellig interview met de band:

Een klein detail: probeer zo assertief mogelijk mee te denken met alle partijen die iets voor je willen doen. In dit geval van het interview miste Ingmar een cameraman. Stan Widdershoven (HKU) heb ik toen gevraagd of hij zijn camera-skills wilde aanbieden, waardoor het hele interview een stuk dynamischer is geworden en de interviewer zich puur hoefde te focussen op het interview. Win-win!

Met de eerste uitverkiezing in de zak, nodigde Eric de band uit om op de gang te komen spelen. Live op de radio is niet alleen erg goed voor de airplay, het bandgevoel en motivatie, het zorgt ook weer voor een perfect filmpje wat -op moment van schrijven- meer dan 500 keer is bekeken:

En dan zit je in een stroomversnelling. De gerespecteerde blogger en tipgever Niels Aalberts wijdt een driedelige serie aan Krach in de afleveringen ‘[…] doet het zo…’. Tot nu toe heeft deze serie het meeste effect gehad op de bezoekersaantallen op Krach’s website.

En dan maakt 3FM zondagmiddag ook nog het volgende bekend: Krach is 3FM Serious Talent.

Waar is het begonnen? Kneiter goede muziek maken.
Maar daarna heel bewust enthousiaste mensen betrekken bij jouw proces. Kijk wat het tot nu toe heeft opgeleverd!

De Kompakt Disk release
Zoals in de vorige aflevering al vertelt: Krach komt eerst met een voorproefje, voor ze het hele gerecht serveren. Een plaatje met de singel, twee albumtracks en twee remixes is omgedoopt tot de Kompakt Disk. En die werd op 30 september in de bovenzaal van LuxorLive gereleased.

Een essentieel punt hier is ook weer de geleidelijkheid. We hebben bewust de bovenzaal van Luxor gekozen (150 man) omdat we op deze manier het optreden exclusief konden houden en misschien wel zouden kunnen uitverkopen. Je wilt een volle bak. Voor je eigen beleving, maar ook voor dat van het publiek. Mede door de beperktheid, daar ben ik van overtuigd, was 5 dagen voor de release Krach uitverkocht.

De release zelf was historisch. Lees daarover hier meer. Maar ik wil het hier vooral belichten vanuit management oogpunt. En dan komt op de release-avond de merchandise naar voren.

Krach weet dondersgoed dat ze ieder optreden een wit hempje/wifebeater [wie heeft die naam verzonnen?] aan hebben met een bretels. Een fan identificeert zich graag en dat kan hier maar al te goed mee. Toch maakte we nog een stap extra.

Door een samenwerking met de modestudenten van de geprezen Arnhemse modeacademie én bevriende kunstenaars hebben we 50 hempjes exclusief gemaakt. Dat betekent: ieder hempje een uniek design. De merchandise tent werd dus meer een gallerie dan een productiekantoor. Kies je favoriete design en je hebt iets unieks van Krach aan.

En nu?
Nu staat de keuze van het boekingskantoor voor de deur, veel spelen, en zullen we moeten toewerken naar het einde van het jaar: de grote release. Daar zal een volgende aflevering vast weer verder op door gaan. Ook wil ik dan inzicht geven in de resultaten van het ‘Pay What You Want’ principe wat Krach hanteert voor z’n merch en de Kompakt Disk. Werkt het goed in de praktijk? U hoort het binnenkort op deze blog…

Show CommentsClose Comments

Leave a comment