Podium programmeurs moet je voeren

Florian Wolff is door boekingskantoor Agents After All aangedragen als een van de support-acts bij de ‘3FM presents tour’ van Miss Montreal, Anny en Bertolf. Een kijkje in de keuken hoe je er voor zorgt dat je zoveel mogelijk gigs weet te pakken tijdens deze tour.

Laten we aftrappen met wat algemene muziek weetjes:

Muzikant is lui
Beginnen bij het begin: muzikanten zijn lui. Dat geeft je dus een voorsprong als je actief naar buiten toe bent. Helemaal niets komt je aanwaaien in de muziek. Er is namelijk een overaanbod van leuke muziek/bandjes, dus er valt altijd wat te kiezen. En dan worden doorgaans de bandjes er uitgepikt die zichtbaar zijn en visie hebben.

Programmeur is druk
Een muziekprogramma van een (pop)podium vullen heeft nogal wat voeten in aarde. Het boeken van artiesten die ervoor zorgen dat je zaal volstaat is een hele opgave. Daarnaast zijn er vergaderingen, marketing acties waar vaak een handje in wordt geholpen en is de programmeur op pad om te zien wat hij/zij wil gaan boeken. Nog maar niet te spreken over de hoeveelheid mail die een programmeur per dag krijgt. Jij bent namelijk niet de enige die hem mailt om in zijn zaaltje te komen spelen.

Weet wat de programmeur wil
Het is daarom van groot belang dat je weet wat de programmeur wil. In een korte aandachtsboog (via mail of telefoon) moet je in een soort elevator pitch duidelijk maken waarom het goed is om specifiek jouw bandje te kiezen. De programmeur kan bijvoorbeeld denken aan: publiek wat je zelf mee kan brengen, een perfecte opwarmer voor de hoofdact omdat het (niet) precies hetzelfde is of de support act kost weinig ruimte op het podium. Er zijn meer overwegingen die een programmeur maakt, en aan jou de taak daarop in te spelen. En oja. Begin niet direct over geld. Eerst maar is overtuigen met je muziek, format en praatje. Geld is van latere zorg.

Wees persoonlijk
Een mailbom naar 58 zalen met ‘Hallo programmeur’ en een algemene beschrijving levert jou als je geluk hebt één gig op. Mocht je gaan mailen naar zaaltjes, mail dan persoonlijk en vermijdt het copy-pasten. Tuurlijk zijn korte bio zinnen, websites en linkjes copy-paste-baar. Maar maak in de inleiding direct een persoonlijke link: “Vorige week spraken we elkaar nog over The Death Letters en nu zie ik dat ze bij jullie in de Atak komen spelen. Volgens mij zouden we…”
Bel ook even op na het versturen van een mail. Niet na 15 minuten, maar na een dag of twee. Zoek een natuurlijke balans in het aantal contactmomenten, want al gauw word je een irritant, drammerig mannetje.

Tot slot, een praktijk voorbeeld:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Henkjan Onnink van Agents After All mailt alle zalen waar Bertolf, Anny en Miss Montreal gaan spelen met het voorstel om één van de aangeboden 3FM Serious Talent support acts te kiezen voor hun voorprogramma. Florian Wolff is één van de vijf.
Binnen drie dagen druppelen vier optredens binnen.

Na twee weken vraag ik Florian om een mailtje naar alle overige zalen te sturen waarbij hij zichzelf presenteert. We laten expres vallen dat hij als solo artiest, als duo en natuurlijk met band te boeken is. Sommige programmeurs vinden het wel prettig als het voorprogramma weinig technische zorgen met zich meebrengt. Wederom druppelen drie optredens na deze mail binnen.

Een maand verstrijkt en we komen dichtbij de eerste 3FM shows. Ik ga in de lijst alle zalen af die door Henkjan benaderd zijn, en controleer op hun website of er al een support act is geboekt. Sommige vallen af omdat iemand anders is geboekt of doordat Florian andere gigs op die dag heeft toegezegd. Een specifiek en persoonlijk mailtje naar tien zalen volgt: “Jullie support staat nog steeds open, wellicht kunnen we elkaar helpen?” Vijf zalen happen en vragen binnen enkele dagen of Florian de support kan doen. Twee geven aan geen ruimte voor een support te hebben. Op dit moment staan 12 poppodia geboekt, waarbij sommige zalen (hopelijk) nog gaan reageren.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment