De band Krach is nog steeds in volle gang richting hun albumrelease. Vanaf het begin van dit proces monitor ik het release proces vanuit management ogen op deze blog. Wat moet er geregeld worden, en hoe pakken we dit aan?
[Aflevering 1: preproductie en albumplanning]
[Aflevering 2: in de studio en nadenken over de release]
[Aflevering 3: de bandnaam veranderen]
[Aflevering 4: release & design plannen]
Design
De verleiding is groot om direct na het opnemen van je plaat, de drukker op te bellen en na enkele weken aan te kondigen dat je album uit is. Dat is theoretisch goed mogelijk, maar absoluut niet verstandig.
Nog steeds is het design of artwork van je muziek meer dan een visitekaartje. Een blanco-HEMA hoesje wordt niet serieus genomen, en zo wordt al gauw het beeldmerk wat je creëert de belangrijke eerste klap die een daalder waard is.
Nou is niet iedereen gezegend met design-handen en -vingers. Krach hoefde zich wat dat betreft geen zorgen te maken met een grafisch ontwerper binnen de band én een netwerk van mensen die wel willen helpen. Echter kan je, en ook Krach verslikte zich hierin, niet vroeg genoeg beginnen met het beeldmerk van je plaat. Het neemt wat tijd in beslag. Want het finetunen van welk beeld jouw muziek uitdraagt is:
- a) heel moeilijk uit te leggen
- b) heel moeilijk op papier te krijgen
Onderschat de belangrijkheid van het design niet, en neem ruim de tijd dit goed te ontwikkelen. Als je designers kan charteren die het vrijwillig in hun vrije tijd doen, neem dan gerust een maand (of zelfs twee) van concept tot eind product.
Sowieso is het een goede tip om, ook al is het vrijblijvend, goede afspraken te maken als je met ‘vrijwilligers’ werkt. Deadlines blijven namelijk gewoon bestaan, en bedenk nu alvast hoe je hun vrijgevigheid in de toekomst kan terugbetalen.
Plaatje is opgenomen, hoesje gedrukt: dan kunnen we volgende week releasen. Cute but wrong.
Een ‘nadeel’ van het internet is dat zij onverzadigbaar is. Overal is informatie en overal zijn hypes en nieuwtjes. Wil je jouw succeskansen vergroten, dan zal je niet moeten willen meegaan in de grote haast van de digitalitijd. De fan; dat is je uitgangspunt. En die moet jij opzoeken én zij moeten je kunnen vinden. Je hebt twee ijzers in het vuur: optreden en internet.
Live-reputatie
Voor Krach geldt dat zij geen nationale bekendheid hebben, maar lokaal en zelfs regionaal al aardig wat mensen op de been kunnen brengen. Live spelen zorgt voor binding die je nodig zal hebben wanneer je meer ruchtbaarheid wil geven aan je plaat release. Niet alleen zusjes, neefjes en vriendjes van, maar ook binnen de journalisten-poule hoop je op fans.
Wil je live een beetje indruk maken, dan moet je aardig wat TL-licht van oefenruimtes kunnen verdragen. In de vorige aflevering(en) heb je gelezen dat Krach zich daar al geruime tijd opsluit. En daar worden plannen uitvoerbaar gemaakt rondom de live-set om mensen met een goed gevoel naar huis te laten gaan na een Krach optreden. Want dat wil je: mensen blij maken. Blije mensen praten namelijk graag over hun prettige ervaring die ze een ander ook graag ‘gunnen’.
Internet-reputatie
De tijd vliegt op het net, en daar kan je goed gebruik van maken. Je hebt namelijk legio aan mogelijkheden wat je wél kan aanbieden in deze vluchtigheid van het internet. Filmpjes, foto’s, commentaar, opmerkingen, reacties, vragen, grapjes, kritiek, uitnodigingen, krabbels, tweets,… Door aandacht te genereren op meer dan je muziek, wordt júíst je muziek interessant maar belangrijker: doe je aan branding. Journalist of gewoon muziekliefhebber zien Krach een keer op de poster staan, of valt er een plaat van Krach op de redactiemat, dan is de kans groter dat je niet onopgemerkt blijft.
En leuke contacten opbouwen kost tijd.
Kompakt Disk
Door een wat langere adem te nemen, heeft en geeft Krach alle tijd om mensen kennis te laten maken met de muziek en show. Krach komt daarom eerst met een Kompakt Disk. Een plaatje met een single, twee albumtracks en twee remixes. Een warmmakertje voor het album waardoor men hopelijk gaat uitkijken naar de full-length.
De release van de Kompakt Disk zal 30 september 2010 plaatsvinden in LuxorLive te Arnhem [kaarten bestel je hier (€4,-) en ze kunnen best eens opraken]. Dicht bij huis, dicht bij de fans. De full-lenght release staat gepland voor januari 2011.
Door deze lange termijn aanpak geef je jezelf alle ruimte om goed te timen wanneer bladen je plaat nodig hebben om deze te recenseren. Ook andere media kan je precies op het goede moment benaderen, want ieder medium heeft zo haar eigen planningen en deadlines voor plaatsing. Daarnaast kan je nieuwe fans al iets meegeven voor in de auto of op werk.
Door het opsplitsen van je totaalwerk in eerst een klein hapje en daarna het hele gerecht, creëer je op deze manier meer honger.
Credits voor Niels Aalberts en Atze de Vrieze die tijdens een informeel praatje me goed attendeerde op het belang van de lange adem. Nogmaals dank via deze weg heren!
1 Comment