Een publishing aanbod: welke vragen stel je?

Publishers zijn vaak een van de eerste die interesse tonen in je muziek. Het is in hun belang dat ze een catalogus opbouwen waarin rechten vertegenwoordigt zijn. Hoe meer de rechten waard worden, hoe interessanter het bedrijf wordt (om door te verkopen). Het is dus erg belangrijk om je keuze (nog beter) af te wegen. En daarom stel je deze vragen:

Hoeveel sync-inkomsten hebben jullie weten te genereren afgelopen jaar?
Waarschijnlijk is dit een vraag die ze niet gemakkelijk (willen) beantwoorden. Je kan daar eventueel aan toevoegen:
Wat vragen jullie voor een nationale commercial sync, nationale TV programma sync, Nederlandse film of wereldwijde film sync?

Hebben jullie een showreel of one-sheet die jullie opsturen die ik mag zien?
Zo krijg je een gevoel bij hoe zij hun catalogus promoten naar derden, en hoe relevant/vers de promotiesheet is. Dat zegt weer veel over de slagkracht van het bedrijf.

Pakt de publisher het uitgeversaandeel op Buma-gelden van optredens?
Sommige doen het, sommige niet. Het is in ieder geval waardevol om te vragen en eventueel over te onderhandelen.

Kan de publisher een ruwe schatting geven van hoeveel sync-deals ze hebben weten te matchen afgelopen maand / jaar?
De manier van antwoorden zegt veel. Het moment om eerlijk en vol trots de syncs te presenteren, en als dat er maar een paar zijn, geeft dat ook direct de status aan van het bedrijf.

Hoeveel briefings van media/reclamebureau’s krijgt de publisher gemiddeld per maand?
Dit kan je weer mooi opvolgen met welke klanten ze graag mee/voor werken?

Hopelijk helpen deze vragen om een beter beeld te geven van de uitgever. Een publishingdeal is ingrijpend, dus maak een zeer weloverwogen keus. Vraag advies en neem de tijd.

Daarbij zijn de klanten van een publisher gebaat bij artiesten die meerwaarde bieden. Natuurlijk is een sync-fee hartstikke tof voor de artiest zelf, maar naast muziek ben je meer. Hoe hoog is je internetwaarde en reikwijdte? Hoe zichtbaar ben je live? Wat voor doelgroep spreek je aan? Ben je uitgesproken in je visuals? Lever meer dan enkel de muziek.

Tekenen bij een publisher doe je vaak te vroeg en nooit te laat.

Bron: Andy Lykens

 

Show CommentsClose Comments

5 Comments

  • Martijn Crama
    Posted december 2, 2018 at 11:40 am 0Likes

    Zeker! Een kort emailtje met wat werk van je (nooit bijlage, altijd linkjes) is de meest gangbare manier om in contact te komen. Nog beter is het om op muzikantendagen of conferenties de publishers in levende lijven eens te ontmoeten.

  • Nina
    Posted november 13, 2018 at 9:30 pm 0Likes

    Hi Martijn, is het geoorloofd zelf contact te zoeken met een publisher in Nederland om jezelf of andere artiesten, sing/songwriters en/of producenten van beats, etc proberen te voorzien van een deal?
    Wat is de meest gangbare manier?

  • Monica
    Posted oktober 14, 2014 at 11:43 am 0Likes

    Alles ist wirklich gut gemacht. Die Artikel gut geschrieben. Aber ist es manchmal schwer die Information zu finden.

  • Pingback: www.nowedo.be
  • beleggen in goud
    Posted februari 16, 2014 at 11:22 pm 0Likes

    I was wondering if you ever considered changing
    the structure of your blog? Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people
    could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
    Maybe you could space it out better?

Leave a comment