‘Selling out’ bestaat niet meer

MTV heeft een (online) onderzoek gedaan onder 500 ‘youngsters’ (15-29 jaar) in januari 2012. Een Amerikaans onderzoek, dat wel, onder ‘Millennials’ om hun relatie tot muzikanten te onderzoeken. De respondenten hielden vier dagen lang een dagboek bij.

Hoe kijkt een moderne fan naar zijn relatie met een artiest? Wat kunnen we hiervan leren?

Open boek
Een artiest moet  toegankelijk zijn. Helemaal op social media wordt van de artiest verwacht dat hij/zij persoonlijke en unieke momenten deelt met de fans.

  • “More than three-quarters of Millennials say they feel a stronger connection to musicians who are open about who they are.”
  • “53% say the more an artist shares online about themselves, the closer they feel to them.”
  • “91% say it’s OK if an artist has some flaws – it makes them human and likeable.”

Honger
De eigenlijk altijd openstaande lijn creëert honger. Honger naar een constante stroom aan informatie. Constant hoeft niet persé veel te zijn, maar wel een dagelijks hapje. De verschillende communicatie kanalen vragen ook om een andere manier van communiceren:

  • Facebook: “is the most “formal and official outlet” for tour updates and information.”
  • Twitter: “offers a “blow-by-blow feed,” and highlights interactions with other celebrities.”
  • Instagram: “provides a direct line into their literal world-view, like ‘seeing the world through their eyes.'”
  • Tumblr: ” is the more intimate glimpse into an artist’s psyche/spirit.”

Co-creatie
Een snoeiharde trend is het vervagen van één eindproduct. Een fan vindt het remixen of mee mogen werken aan een creatief product reuze interessant. De samenwerking levert eigenlijk een grote ‘branding-machine’ op. Resultaten worden gedeeld met een verwijzing naar het origineel.

  • “1 in 4 Millennial has made his or her own parody of songs, artists or music videos.”
  • 64% like to be the source for new music for friends and 58% say they are motivated to post and share music when they get feedback.”

De shuffle generatie
De muziekfan wordt steeds meer genre-loos. We shufflen van Etta James naar Villagers naar Will.i.am. Het wordt zelfs als ‘cooler’ bestempeld door 85% van de respondenten om meerdere genres te beluisteren dan in één enkele thuis te zijn.

‘Selling out’ bestaat niet
Nu muziek zich steeds meer als ‘gratis’ gaat aanbieden, snapt de fan dat een artiest zijn geld anders moet verdienen. Een wasmiddel aanprijzen kan dus nu een stuk veiliger dan vroeger. Alhoewel men wel goed moet opletten of het merk een link heeft met de artiest volgens 61% van de respondenten.

Muziek kopen sterft uit
Maar 1 op de 4 heeft in de afgelopen week (en zelfs in de afgelopen maand) muziek gekocht.
Zodra de fan-verbinding zodanig sterk is, wordt er muziek aangeschaft om de artiest te supporten.

Goed, dit onderzoek is Amerikaans en de respondenten zullen voornamelijk grote sterren in hun achterhoofd hebben gehad toen ze antwoord op de vragen gaven. Maar waarom niet groots (mee)denken? Er valt voldoende uit dit onderzoek te halen om je (online) identiteit en communicatie te verbeteren en meer te laten linken met de Millennials.

[BRON]

Show CommentsClose Comments

Leave a comment