Het eindproduct is niet het meest waardevol

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over het algemeen de kwaliteit van de Eurosonic/Noorderslag seminars de afgelopen jaren heb zien afnemen. Te veel open deuren worden ingetrapt en te weinig letterlijk nieuws wordt er gemeld. Totdat ik bij Mark Mulligan’s presentatie was beland. Hij kwam met scherpe statements over de digitalisering van de muziekwereld.

“Digital is where the growth is, but it’s still a physical world out there.”
57% van de wereldwijde muziekomzet komt uit fysieke producten. Met 35% komt digitaal langzaam in de buurt, maar heeft absoluut nog een weg te gaan.

“After all these years radio and the CD still claim two of the music activity podium spots”
70% van de ondervraagde (UK) ontdekt muziek via de radio. Op gepaste afstand volgt muziekvideo’s (YouTube) met 38%. Een ‘free streaming service’ staat op 17%.

En ander interessant gegeven. Ikzelf betrap me op piepen over hoe de inkomsten terugzakken voor artiesten. Is dat waar? Het antwoord luidt volmondig ‘nee’.

Allerlei grafieken en cijfers vind je op de weblog van Mark zelf: Music Industry Blog. Ik had een aantal interessante sheets die ik zou willen delen, maar precies die sheets zijn nog niet gepublished door Mark zelf.

Mijn vorige blogpost ging over het bestaansrecht van de CD. Is die er nog wel?
Vanuit de fysieke verkopen gedefineerd: ontegenzeggelijk. Toch is het volgens Mark Mulligan een achterhaald principe. Sterker nog: ‘de heroïne van de muziekindustrie.’ We zijn er aan verslaafd.

Hij constateert dat de album release hetgeen is waar de muziekwereld professioneel gezien nu om draait. Niet meer om de CD. Inkomsten worden uit het album release gegenereerd; het is de ‘attention getter’ zodat men gaat consumeren. Maar feitelijk is de CD niet meer nodig.

Na alle cijfers op je bord te hebben gehad, kwam hij met een tip. Muziekliefhebbers willen een ervaring. De ervaring is wat je kan verkopen. Dus focus op de ervaring van je muziekproduct. Of nog beter: je muziekproces. Het eindproduct is niet zozeer het meest waardevolle voor de consument.

 

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment