Meer voor elkaar in minder moeite

Er is een wereldwijde methode die ervoor zorgt dat je opgeruimder en efficienter werkt. Getting Things Done is een denkwijze om beter je werk te managen. De Amerikaan David Allen is de grondlegger van dit begrip én methode.

Al jaren werk(te) ik bewust en onbewust volgens zijn principes. De belangrijkste basis principe volgens Allen is dat je niets in je hoofd houdt opgeslagen. Ieder ‘ding’ dat je in je kop houdt -privé én werk- maakt je onnodig druk en minder slagkrachtig.

Lijkt dat je wat? Meer voor elkaar in minder moeite?
Het is best simpel.

Pak een groot vel papier en een potlood. Staar voor je uit en schrijf in een horizontale lijn alle ‘dingen’ op die in je hoofd spoken. Graaf en schep alles eruit: niets is te min om op te schrijven. Om een paar voorbeelden te noemen: ‘rechten Buma-Stemra registreren’, ‘vakantie boeken’, ‘repetitieschema maken’, ‘het plan tijdens studiodagen’, ‘badkamerdeur repareren’

Doe dit zolang je het idee hebt dat er nog iets rondspookt in je hoofd wat je nog zou (willen) doen. Het moment dat je een lege wind door je hoofd hoort waaien, kijk je naar al je uitgeschreven woorden. Schrijf nu per woord, op een verticaal lijn eronder, welke feitelijke acties nodig zijn om dit ‘ding’ helemaal af te ronden. Bijvoorbeeld bij ‘rechten Buma-Stemra registreren’ zou dit kunnen zijn:

  • lidmaatschap aanvragen
  • werken digitaal aanmelden via portal
  • handtekeningen mede auteurs opvragen
  • verdeling mede auteurs vaststellen

Stress ontstaat niet altijd door een gebrek aan tijd, vaak is een gebrek aan overzicht de stressfactor. Door dit zo te doen krijg je meer overzicht. Misschien slaat het op je keel en denk je na het opschrijven: fuck, wat heb ik veel te doen! Zet dan deze zorgen om in een actieplan met deadlines. Hoe je dat doet, wordt de volgende blogpost!

Show CommentsClose Comments

1 Comment

Leave a comment