De stap die nog ontbreekt voor Spotify NL | een open brief

Beste Wim van Limpt, Wilbert Mutsaers en Markus Bos,

Ik stuur jullie deze open brief om tegelijkertijd iets duidelijk te maken aan muzikanten, en jullie aandacht te vragen. Waar gaat het om?

Neem een willekeurige koffietent in de Randstad, en het gebeurt.
Ga lekker eten in een willekeurig restaurant en de kans is groot: het gebeurt.
Ook op de werkvloer gebeurt het.
Men luistert Spotify…

Top, maar Spotify is gemaakt voor de consumentenmarkt en mag dus ook alleen door consumenten worden beluisterd. Zodra je muziek gaat streamen in bijvoorbeeld een koffiebar is het openbaarmaking en moet er betaald worden. Het staat ook in de algemene voorwaarden van Spotify. “As laid out in our T&Cs, Spotify is for personal entertainment only and not for commercial use. This means it can’t be played in public places such as bars, restaurants, stores, schools, etc.”. Toch gebeurt het. Dit willen we absoluut niet bestraffen, maar verbeteren volgens mij.

Daarom heb ik twee vragen die ik graag aan jullie drie én de lezers voorleg. Kunnen we -net zoals in Zweden- een bedrijfslicentie introduceren voor Spotify? Of zijn jullie al vergevorderd in deze stap? In Zweden kan namelijk een bedrijf een licentie voor €34,99 per maand afsluiten bij Spotify. Daar komen dan ook nog een aantal handige opties bij zoals het inplannen van bepaalde muziek gedurende de dag.

Hierop aansluitend mijn tweede vraag: kunnen we dan vervolgens de data die wordt verzameld van deze bedrijfslicentie gebruiken voor het referentierepertoire van rechtenorganisaties?

Op dit moment zijn makers op twee manieren de dupe. Bedrijven betalen een ‘consumenten’ prijs voor het afspelen van muziek in hun toko. En doordat ze Spotify gebruiken, is het referentierepertoire van Buma/Stemra ook niet echt waterdicht. Kleine uitleg over referentierepertoire vind je overigens op de site van Buma.

Beste Wilbert, Wim en Markus. Kunnen wij niet eens een keer gaan praten over het businessaccount voor Spotify en hoe we deze naar Nederland kunnen brengen? Hoe de data van deze bedrijfsaccounts kan worden gebruikt voor Buma/Stemra om het referentierepertoire te optimaliseren? Dan kan Spotify meer uitkeren aan mastereigenaren, Buma beter en eerlijker afrekenen met auteursrechthebbende en kan SENA (hier komt Markus erbij) ook voor naburige rechten een stap maken. Volgens mij is het een sterk signaal als de partijen Spotify, Buma/Stemra en SENA hier gezamenlijk in optrekken.

Ik zie uit naar jullie reactie en wissel graag van gedachten.
Wim heeft mijn email adres, maar voor de zekerheid: [email protected]

Met grote groet!

Martijn Crama

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment